Espresso House

Espresso House

1995 så arbetade paret Elisabeth och Charles Aker ett café i Göteborg, Café Java. Året därpå så startar dem ett café i studentstaden Lund som får namnet Espresso House. Förutom kärlek så hade paret även en passion för kaffe men också en vision, att starta en kedja där kaffe där kaffe av bästa kvalitet är grunden och att försöka få in den italienska men också amerikanska kafékultur. Resten är som man brukar säga historia. Denna artikel kommer att handla om framgångssagan Espresso House och dess dominans på cafémarknaden både i Sverige men också i resten av Norden.

Allt började på ett litet café i Lund

När Charles och Elisabeth startade det första caféet i Lund så såg kaffekuturen väldigt annorlunda ut än vad den gör idag i Sverige. Café Latte, Cappucino var något få beställde och kaffebönorna var oftast från inhemska leverantörer. Fikabrödet var ganska begränsat till bullar, dammsugare och andra klassiker. Dock har fika alltid varit ett stort inslag i svenskars liv så visst fanns det en marknad. Svenskarna var både då precis som idag en av världens största konsumenter av kaffe. Med inspiration av Starbucks i USA, en kedja där man år samma goda kaffe oavsett var i landet eller i världen man befinner sig så bestämde sig Charles och Elisabeth att prova göra detsamma fast i Sverige.

Allt började på ett litet café i Lund

Istället ville Charles och Elisabeth skapa en modern cafékedja med kaffebönor av kvalitet och goda men nyttiga bakelser men också matiga smörgåsar och fräscha sallader. Konceptet växte och i slutet på 2004 fanns det totalt 16 caféer runt om i Sverige. Kaffe kulturen växte enormt under början på 2000-talet med USA som inspiration. Andra konkurrenter, som Waynes Coffee och Coffehouse by Georg var rätt stora i landet och även dem kopierade Starbucks koncept. Men medan konkurrenterna fick det svårt så växte Espresso House i väldigt snabb fart.

En stor anledning är att Espresso House alltid har ägts och styrts centralt medan konkurrenterna använde sig av franchise vilket gjorde att kvalitet var ojämn. Under 2000-talt köper det brittiska investmentföretaget Palamon Capital Partners upp hela Espresso Huse och nu börjar företaget att växa ordentligt. Snart fanns det c 200 Espresso House runtom hela Norden. 2012 köper det norska investmentföretaget Herkules Capital och under den tiden blir kedjan väldigt stor i Norge. Sedan 2015 äger det tyska företaget JA Holding Company kedjan och man har planer på att utvidga kedjan och även lansera konceptet i USA. Idag är Espresso House den absolut största cafékedja både i Sverige och i Norden. All mat och bakelser bakas och tillagas i ett centralbageri, Espresso House Bakery i Malmö. Idag är kedjan en stor aktör och under 2019 så omsatte Espresso House över en miljard kronor. Idag tillverkar man mycket i egen regi i form av hälsodrycker och andra hälsosamma alternativ. Sedan 2016 äger Espresso house även kafferostaren och te handlaren Johan & Nyström som rostar alltså sitt eget kaffe och säljer sedan runt i dem olika caféerna. Elisabeths och Charles dröm blev nog mycket större än dem trodde men med rätt timing och ett bra koncept å skapade dem en största kafékedja någonsin i Sverige.

© 2020